Nem csak a nők betegsége a csontritkulás

Nem csak a nők betegsége a csontritkulás

Az oszteoporózis, ismertebb nevén csontritkulás, alattomos betegség, kezdetben semmilyen klinikai tünetet nem okoz. Első jele egy kisebb baleset, például egyszerű elesés miatti csonttörés lehet, előrehaladott formájában azonban már a mindennapi élet biztonságát is veszélyezteti.

 

Az oszteoporózis a csontok anyagának kóros mértékű megkevesbedése úgy, hogy a maradék csontállomány szerkezete és eloszlása a testben szabályos marad. Az oszteoporotikus csontok meggyengülnek, ami miatt korábban még könnyen elviselt terhelések hatására is eltörhetnek. Első jele egy kisebb baleset miatti csonttörés lehet, leggyakrabban a gerinc, a combnyak, a medence és a csukló csontjai törnek el.

 

Előrehaladott formájában már egy lehajolás, kisebb tárgy felemelése, köhögés is csonttöréshez vezethet. Súlyos esetben a csigolyák a test súlyától összeroppanhatnak, ami görnyedéshez és a testmagasság csökkenéséhez vezet. Az oszteoporózis gyakran kísér bizonyos hormonális betegségeket, állapotokat (például menopauza), illetve egyes gyógyszerek mellékhatása is lehet (például szteroidok közepes vagy nagy dózisban hosszú időn keresztül).

 

Bár sokan úgy tekintenek a csontritkulásra mint női betegségre, jelentős számú férfit is utolér. Magas azon egyének száma is, akik még nem oszteoporotikusak, csontsűrűségük azonban már kisebb. Általánosságban elmondható, hogy az oszteoporózis hatékony kezelése sok esetben nem könnyű, viszont sohasem túl késő, illetve sohasem túl korai az oszteoporózis elleni intézkedéseket elkezdeni.

Hogyan állapítható meg az oszteoporózis?

Oszteopéniáról („kevéscsontúság”) akkor beszélünk, amikor már kialakult egy kisfokú csonttömegvesztés, de ez még nem éri el az oszteoporózis súlyossági fokát. Az oszteopénia fokozott oszteoporózis-kockázatot jelent, amely a csontsűrűséget (csontdenzitást) mérő vizsgálattal kimutatható.

 

A legjobb szűrővizsgálat a duális energia röntgen absorptiometria. Ez az eljárás gyors, egyszerű, és pontos eredményt ad a csontsűrűségről a gerinc, a csípő és a csukló területén, azaz a legveszélyeztetettebb területeken. A fentieken kívül más módszer is rendelkezésre áll, például az ultrahang és a kvantitatív komputer tomográfia.

Veszélyek

Az oszteoporózis leggyakoribb és legsúlyosabb szövődménye a csonttörés. Leggyakrabban a gerinc, a combnyak, a medence és a csukló csontjait érinti. Bár a legtöbb beteg viszonylag jól kezelhető műtétileg, a combnyaktörés jelentős mozgáskorlátozottságot és halált is okozhat a műtét utáni szövődmények miatt. A gerinc csigolyatesteinek összeroppanása esés vagy sérülés nélkül is kialakulhat, pusztán azért, mert a csigolyatestek csontállománya szinte elfogyott. Az összeroppanás súlyos fájdalommal járhat, és a felépülésig tartó út hosszú. Ha több ilyen jellegű törése van, néhány centivel csökkenhet a magassága.


Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén, és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

A csont ereje a csont alakjától, méretétől és sűrűségétől függ. A csontsűrűséget egyrészt a csont ásványianyag-tartalma (főleg kalcium és foszfát), másrészt szervesanyag-tartalma (például kollagénrostok) határozza meg. A csontritkulás nem befolyásolja a csontok alakját és méretét, a csontsűrűség viszont fokozatosan csökken az ásványi anyagok és a szerves alkotórészek arányos megkevesbedése miatt.

 

Az élő csont folyamatos átépülésben van. Az állandóan keletkező új csontszövet mellett a régi folyamatosan lebomlik, ami kb. 2-3 hónap alatt egy fiatal felnőtt teljes csontozatának megújulásához vezet. Gyerekkorban a csontképzés gyorsabb, mint a csontbontás, ezért a csonttömeg növekszik. A 30-as életévekre a csonttömeg eléri a maximumát, a csontképzés egyensúlyt tart a csontlebontással. Ezután (hacsak az egyén nem kimondottan aktív fizikailag) egy kicsivel kevesebb új csont keletkezik, mint amennyi lebomlik.

A csontritkulás kockázata

Ez nagymértékben függ attól, hogy 35 éves korig mekkora csonttömegre tett szert az egyén, és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni a későbbiekben. Minél nagyobb volt a maximális csonttömeg, annál kevésbé valószínű, hogy az időskori csontvesztés eljut az oszteoporózis stádiumába. Az egészséges csontképzéshez elegendő D-vitaminra és kalciumra van szükség a táplálékban. A D-vitamin elengedhetetlen a kalcium bélből való felszívásához, maga a kalcium pedig azon túl, hogy a csont alkotórésze, serkenti a csontképzést. A D-vitamin és a kalcium elégtelen bevitele növeli az oszteoporózis kockázatát.

A csontritkulás rizikófaktorai

  • nem
  • életkor
  • testalkat
  • a nemi hormonok mennyisége
  • táplálkozási, emésztési és felszívódási zavarok
  • szteroidok
  • pajzsmirigy- és mellékpajzsmirigy-túlműködés
  • egyéb gyógyszerek
  • emlőrák
  • D-vitamin-hiány és alacsony kalciumbevitel
  • krónikus alkoholizmus
  • súlyos depresszió

 

Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

Megelőzés

A leghatékonyabb megelőzés a kiegyensúlyozott, a legtöbb izmot érintő és a legtöbb csontot terhelő testmozgás. A mozgás – kellő körültekintéssel – bármely életkorban elkezdhető; mindenképpen jó hatású a csontokra. A maximális hatást akkor érheti el, ha már fiatalkorban rendszeresen mozog, és egész életében valamilyen sportot űz. A teherviselő gyakorlatok (például gyaloglás, kocogás, futás, lépcsőzés, ugrálókötelezés, síelés) kimondottan hatékonyak a megelőzésben.

Kalcium és D-vitamin

A napfényen kívül sok D-vitamin található a halakban és a tojássárgájában, igaz, nem biztos, hogy ezeket minden ember napi szinten fogyasztja. Valamennyi kalcium szinte minden élelmiszerben van, de a mandulában, a brokkoliban, a szójában és a zabpehelyben nagy mennyiségben található.

 

A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nők legalább 1200 mg kalciumot kell, hogy fogyasszanak mindennap. A menopauza utáni és hormonpótló kezelést nem kapó nők, a hosszú távon szteroidot szedők, továbbá a 65. év feletti férfiak legalább napi 1500 mg kalciumot kell, hogy magukhoz vegyenek.

 

Minden felnőtt részére októbertől márciusig 1500-2000 NE D-vitamin bevitele javasolt. A D-vitamin nemcsak a csont egészsége szempontjából fontos, de fokozhatja az izomerőt és védhet bizonyos típusú daganatos megbetegedésekkel szemben is. A D-vitamin- és kalciumtabletták akkor a leghatékonyabbak, ha együtt alkalmazzák és étkezés közben veszik be őket.

 

Ajánlott napi kalciumfogyasztás: gyermekeknek 500-800 mg, fiataloknak 1000-1200 mg, felnőtteknek szintén 1000-1200 mg, időskorban 1300-1500 mg, várandós és szoptatós kismamáknak 1500 mg.

 

Forrás: webbeteg.hu



Hírlevél feliratkozás

Nézd meg mit mond rólunk

az árukereső.hu közössége