Ezért fontos a nyújtás

Ezért fontos a nyújtás

Az izmok nyújtása nemcsak a rendszeresen sportolók számára fontos, hanem azoknak is, akik ülőmunkát, fizikai munkát végeznek, vagy csak egyszerűen az idősebb korosztályhoz tartoznak. Egyszóval mindenkinek. Nyújtással megelőzhető a sérülés, mert az izmok, ízületek tovább maradnak rugalmasak.


Nyújtással javul az izmok vérellátása, növekszik a sportteljesítmény. Jó hír, hogy bárhol elvégezhető néhány mozdulatsor: otthon, a munkahelyen, de még a villamoson ácsorogva is. Csak a helyes technikára figyeljünk oda! Torna, edzés előtt ne maradjon el a bemelegítés: ez lehet kocogás, bicajozás. Majd jöhet a tényleges izommunka, ami nyújtással záruljon. Ha ez elmarad, a sérülés esélye megnő, illetve hosszú távon rövidülhetnek az izmok, és az ízületekkel együtt kötötté, merevvé válhatnak.

Ezért fontos a nyújtásFeszíthet, de ne fájjon!

Nyújtáskor a főbb izomcsoportokra koncentráljon: csípő, nyak, hát, combok, váll, a rendszeresen terhelt izomcsoportok, és ügyeljen rá, hogy mindkét oldalát egyenlő mértékben mozgassa, majd nyújtsa le. A nyújtási helyzetet 20-30 másodpercig tartsa meg, és legalább 4-5 alkalommal ismételje meg. Az ezzel járó feszítő érzés természetes a szövetekben, de arra kell törekedni, hogy fájdalommal ne járjon. Ha mégis fáj, azt a testhelyzetet kell megtalálni, amikor az még nem okoz erőteljes fájdalmat.


A heti 2-3 alkalommal történő nyújtás megóvhat az izmok és ízületek lemerevedésétől. Igaz, időigényes tevékenység, de megéri, mert ezzel a sportteljesítmény jelentősen növelhető. A sportoló azokat az izomkötegeket nyújtsa, amelyeket mozgás közben fokozottan terheli. A lágy mozgások elősegítik a hajlékonyságot, ilyen például a jóga, a gerinctornát követő nyújtás. A speciális mozgásokat először lassan végezze el, idővel gyorsabb tempóra kapcsolhat.

Elővigyázatos nyújtás

A meghúzódott izomköteget jobb szakember irányításával nyújtani, de akkor is körültekintően érdemes végezni, ha valamilyen krónikus betegség miatt merevebbek az izmok. Az edzés, tornázás idején az izmok terhelés hatására összehúzódnak, így képesek az erőkifejtésre. Eredeti állapotukat csak nyújtással tudják visszanyerni, így eredeti hosszúságban maradnak, az ízület is megfelelően mozog, ezáltal a sérülések kockázata és az izomfájdalom is csökken.

Pozitív hatásai

Nyújtással rugalmas marad az izomzat és az ízület, növelhető a mozgékonyság, rugalmasság, az erő, jobb testtartást ad, gátolja a kiegyenlítetlen izomműködést. Ha ez elmarad, a további terhelés hatására az összehúzódva maradt izomzat a csontokra tapad, húzza a tokot, a csonthártyát, ínszalagot, ami végül ízületi fájdalmat, illetve csonthártyafájdalmat okozhat. A tartásbeli deformációkhoz alkalmazkodva a többi testrész is torzulni fog, és további feszülések alakulnak ki testszerte.


Akár sportol, akár nem, nyújtani kell: a regeneráció, a nyújtás és az izmok karbantartása rendkívül fontos, hosszú távon óriási előnyt jelent, elmaradása pedig óriási károkat okozhat. Az a legjobb, ha a nyújtás mellé rendszeresen használ SMR-hengert is, amivel alaposan átmasszírozhatja valamennyi izmát. Előnye, hogy otthon is kényelmesen használható.



Hírlevél feliratkozás

Nézd meg mit mond rólunk

az árukereső.hu közössége