Az eltérő fejlődésű gyermek III. – TSMT/HRG, hallásterápiák, neurofeedback

Az eltérő fejlődésű gyermek III. – TSMT/HRG, hallásterápiák, neurofeedback

A gyermekkorban leggyakrabban előforduló fejlődésbeli problémák alapján kinek ajánlott a tervezett szenzomotoros tréning (TSMT), a hallásébresztés és a neurofeedback tréning? Dr. Krenács Dóra gyermekorvos cikke.

 

Kinek hasznos a TSMT?


Életünk első két évében tanuljuk meg összekapcsolni az érzékelést a mozgással. A tervezett szenzomotoros tréning (TSMT) terápia során a térbeli érzékelés, tájékozódás, kis- és nagymozgások fejlesztése történik irányított gyakorlatokkal.

A koncentrált figyelem és a mozgás összehangolása számtalan agyi területet hoz működésbe (látókéreg, egyensúly-érzékelés, kisagy, mozgási végrehajtási központ). Ezek megfelelő – a hétköznapi cselekvésektől eltérő vagy annál összetettebb gyakorlatokkal történő – stimulálása új idegsejtkapcsolatok kialakulását segíti.

A feladatokat mondókák, énekek kísérik, ezzel fejleszthetők az anyanyelvi készségek, a kommunikáció és a ritmusérzék.


A TSMT akár már kis csecsemőkortól elkezdhető, és egészen serdülőkorig alkalmazható. A terápia hossza egyénfüggő, általában több héten át (8–12) heti két foglalkozásra van szükség.

A terápiát állapotfelmérő mozgásvizsgáló teszt előz meg: a terapeuta 5 szempont szerint vizsgálja a gyermeket. Ha legalább egy területen 50 százalék alatt teljesít a gyermek, vagy az átlaghoz képest 1-1,5 éves lemaradása van, indokolt a terápia.

A csoportos foglalkozások kis létszámúak, ahol nagyon sok eszközt használnak (labda, egyensúlyozóeszközök, hinta, varázspalló, gördeszka, fittlabda). Ez egy játékos mozgásfejlesztés, amit általában nagyon élveznek a gyermekek. A csoportos foglalkozások a szociális képességeket is fejlesztik.

Nemcsak azoknak ajánlott, akiknek eltérő a mozgásfejlődése, hanem alkalmazható ADHD esetén, tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézségek, beszédzavarok, megkésett beszédfejlődés, egyensúlyzavarral küzdő gyermekeknek is.

 

Pancsolva fejleszt a HRG


A hidroterápiás rehabilitációs gimnasztika (HRG) vízben végzett komplex mozgásfejlesztési program. A langyos víz hatására a gyermek izmai ellazulnak; a víz folyamatos érintése jó hatással van az idegrendszer fejlődésére.

Nem úszásoktatás, de jól előkészíti a későbbi úszást.

A HRG terápiának van egy kádban végezhető verziója is, amely elsősorban volt koraszülött csecsemőknél alkalmazható, akiknek emiatt eltérő a beszéd- és/vagy mozgásfejlődése, figyelem-, viselkedési zavarai, illetve tanulási, beilleszkedési nehézségei vannak, hiperaktív.

 

A HRG nem javasolt olyan gyermekeknél, akik gyakran kapnak légúti fertőzést, arcüreg-, középfülgyulladást, de nem mehetnek a gyermekek a vízbe bőrtünetekkel (ekcéma, allergiás kiütések) sem.

 

Hallásterápia


Hallási problémák nemcsak a hallás csökkenésében nyilvánulhatnak meg, hanem igen összetett tüneteket mutathatnak. Előfordul, hogy egy rendben halló, normális vagy közel normális beszédfejlődésű gyermek bizonyos, egyébként nem irritáló hangokra túlérzékeny, vagy éppen intenzív hangingerekre nem reagál, esetleg bizonyos hangokat képtelen megkülönböztetni, kiszűrni. Ezek a problémák később tanulási nehézségekhez, szociális és magatartási problémákhoz, viselkedészavarokhoz vezethetnek, éppen ezért fontos a mihamarabbi beavatkozás.

Sokféle hallásterápiás módszer létezik, ezek közös jellemzője, hogy a hallószerven keresztül az idegrendszerre hatnak. A beavatkozást megelőzi egy alapos állapotfelmérés (életkornak megfelelő eszközös hallásvizsgálat), amellyel kiválasztható a megfelelő terápia.

A különböző hallásterápiák alkalmazhatók diszgráfia, diszkalkulia, diszlexia, autizmus spektrumzavar, hiperaktivitás, beszédfejlődési zavar, szenzoros integrációs zavar vagy akár megkésett mozgásfejlődés, egyensúlyzavarok esetén is.



Hallásébresztés (Bernard-féle hallási figyelem tréning, AIT/FST)


Személyre szabott, speciálisan szűrt terápiás zene összeállítására (gazdag véletlenszerűen váltakozó magas és mély hangokban), amelyet egy 10 napos hallástréning követ. Az adott zenét napi két alkalommal, 30 percen keresztül hallgatják a gyermekek. A terápia célja, hogy az adott zeneingerrel a hallásért felelős agyi területeket megfelelően stimuláljuk, ezáltal az idegsejtek képesek legyenek egy jobb működésre. A terápia hatása nem azonnali, akár 4 hónappal később is jelentkezhet, évente ismételhető.

 

Tomatis-módszer


A hallás nemcsak egy passzív képesség, hanem aktív odafigyelést igénylő folyamat (hallgatás) is. Ezért a terápia célja a hallásfunkció erősítése, a fül és az agy együttműködésének fokozása, a figyelem gyakorlása, amelynek hatására javul a koncentráció, a kommunikációs és tanulási képességek, valamint javul a viselkedés. Egy „elektromos fül” (speciális fülhallgató, koponyára, gerincre helyezett mikrofon) segítségével speciális zeneművek hallgatása az anya előre felvett hangjaival vegyítve.



Pataki–Kolláth-féle hallásébresztés


A Bernard-féle AIT/FST-hez hasonlóan 10 napos, napi kétszeri zenehallgatáson alapuló módszer, de más céllal működik. Alapvetően a túlérzékeny hallás kezelésére jött létre. Tanulási folyamaton alapul, amelynek során az agy az egyénre szabott zene segítségével megtanulja kiszűrni a nem szükséges hangokat. Általában egy alkalom is nagyon sikeres, ritkán van szükség ismétlésre.


Neurofeedback


A terápia során az idegsejtekből – stimulusok hatására – az általuk kibocsátott elektromos jelek alapján visszajelzések mérhetők. Számos neuropszichiátriai kórkép esetén észlelhetők agyhullámeltérések, és a terápia célja, hogy ezeket az agyhullámokat normál tartományba hozza.

Alkalmazható epilepszia, autizmus spektrumzavar, tikkzavar, szorongás, figyelemzavar, alvászavar, depresszió esetén, vagy egyszerűen az összpontosítás elősegítésére is.

 



Hírlevél feliratkozás

Nézd meg mit mond rólunk

az árukereső.hu közössége