10 kérdés-válasz a vaspótlásról, avagy hogyan legyen gondtalan a babavárás

10 kérdés-válasz a vaspótlásról, avagy hogyan legyen gondtalan a babavárás

  1. Miért vashiányos a fogamzó képes korú nők 20-30%-a? A havi menstruáció során átlagosan 20-25 mg a vasat veszítünk, ennek pótlására nem elegendő a normál táplálkozással bevitt 1,5-2 mg, ezért a nőkben raktározott vas mennyisége is kisebb (kb. 300-500 mg), mint a férfiakban.
  2. Miért  fokozódik a vasszükséglet a magzat fejlődése során? 600-800 mg vas beépül a magzatba, 400-500 mg a keringő vérmennyiség növekedéséhez kell és 300 mg elveszik a szüléskor.  A 3. trimeszterre már napi 4 mg a napi vasigény, a sokadig terhességnél  ez fokozottan érvényes. A szoptatáskor fellépő vasigény is közel azonos a menstruációkor szükségessel.
  3. Miért szükséges a vaskészletek optimalizálása  gyermekvállalás előtt? A vasraktárak feltöltése elősegítheti a magzat agyi fejlődését és csökkentheti a koraszülés és az alacsony születési súly kockázatát. A vas alapvető szerepet játszik  az oxigén-szállításban az anya és a magzat között.  A fejlődő magzat az anya vaskészletét használja a növekedéshez és a saját raktárai feltöltéséhez.
  4. Milyen tünetei vannak a vashiánynak? A várandós anyában energiahiányt, levertséget okoz, valamint  a vérképeredményük  is vérszegénységre utal. A  hiányállapot tovább rosszabbodik a szülés körüli nagyobb vérveszteségtől is. A vashiányos anyák által szoptatott babáknál jelentős vashiányos vérszegénység alakulhat ki.
  5. A vason kívül mire van még szükség várandósság tervezésekor? Folsavra, amely a B-vitamin csoportba tartozó vízoldékony vegyület, az ún. folátok gyűjtőneve.  A fokozott folsavbevitel fontos a fejlődési rendellenességek, azaz a velőcsőzáródási rendellenességek megelőzése érdekében, amely a fogantatást követő 22-28. napok között zajlik, azonban a legtöbb nő ekkor még nem is tudja, hogy terhes. Ezért fontos a megfelelő folsav bevitelről már a gyermekvállalás tervezésekor gondoskodni. De fontos szerepe van a beszédzavarok kialakulásának megelőzésében és csökkentheti az autizmus megjelenését is.
  6. Milyen élelmiszerek fogyasztása biztosítja a megfelelő folsavszintet? A hüvelyesekben, a leveles zöldségekben, a brokkoliban, a spárgában és a tojásban is magas a folsav-tartalom. Kiemelkedő még az élesztő, a máj és a gabonacsírák. A probiotikumok is elősegítik a megfelelő folsavszint kialakulását.
  7. Meddig kell szedni a folsavat? Nemcsak a gyermekvállalás tervezésekor és a terhesség korai szakaszában kell megfelelő folsav-szintet biztosítani, hanem a későbbiekben és a szoptatás alatt is. A megfelelő folsavszinttel a terhességi komplikációk rizikója is csökkenthető, mint pl. a méhlepény korai leválása, az alacsony születési súly és a koraszülés.
  8. Milyen készítmény szedése javasolt a megfelelő vas és folsav szint biztosításához? Érdemes olyan kombinált készítményt szedni, amely vasat, folsavat és C-vitamint is tartalmaz. Az aszkorbinsav (C-vitamin) stimulálhatja a vas felszívódását, amely során a ferri (3 értékű vas) jobban oldható ferro (2 értékű vas) formába alakul, azaz vas-fumarát képződik. A mini tabletták elhúzódó felszabadulásúak, így elkerülhető a nyálkahártyát irritáló magas helyi vaskoncentráció kialakulása.
  9. Mennyi ideig kell szedni a vasat? Aki vaspótlásra szorul és gyógyszert kell szednie, türelmesnek kell lennie. Legalább 4-12 héten keresztül mindennap szedni kell, a vashiány teljes megszűnéséig.
  10. Mire kell figyelni a vas szedése során? Üres gyomorra kell bevenni, sok vízzel, 30 perccel étkezés előtt. Egyes tápanyagok csökkentik a vas felszívódását, pl. a tej(termékek), koffeintartalmú italok (tea, kávé), magas rosttartalmú élelmiszerek (teljes kiőrlésű gabonák). Ne ijedjen meg, ha fekete színű széklete vagy székrekedése lesz, ez a vaspótlás velejárója, azonban a vas-fumarát szedésekor ez ritkább. Mindig fogyasszon sok folyadékot!


Hírlevél feliratkozás

Nézd meg mit mond rólunk

az árukereső.hu közössége