Pingvin Patika Blog

Itt és most! A tudatos jelenlét pszichológiája

shutterstock_622568861

A tudatos jelenlét – angol kifejezéssel mindfulness – egyre gyakrabban hallott pszichoterápiás módszer. Sokszor a meditációval kötik össze, ám csupán távoli rokonok.

Rohanó világunkban mind kevésbé figyelünk a külvilágra. Mára divat lett minden pillanatunkat a közösségi felületeken „dokumentálni”. Ám felmerül a kérdés: vajon az állandó lájkvadászat közepette mennyire éljük meg azt, ami a környezetünkben fogad? A mindfulness a külvilágon keresztül magunkhoz is segít visszatalálni.

Meditáció vagy mindfulness?

A tudatos jelenlétet gyakran említik egy csoportban a meditációval – tévesen. Habár van köze a távol-keleti hagyományokhoz, mégis más elvek szerint működik. Távol áll ugyanis a vallási, spirituális mentális emelkedettségtől, ráadásul világnézethez sem kötődik. Célja az, hogy a bennünket érő ingereket tudatosan átéljük és befogadjuk. Ennek nyomán – a meditációhoz valóban hasonlóan – képes belső megnyugvást kifejteni.

Humbug vagy tudomány?

Sokan kételkednek a pszichoterápiás módszerek megalapozottságában, múló divatnak tartják őket. Ennek nyomán amerikai kutatók a tudatos jelenlétet körüljáró tanulmányokat vizsgáltak meg, feltárva, milyen hatással bír e technika az emberre. Az eredmények azt mutatták, hogy a tanulmányok több mint 60 százaléka pozitívan nyilatkozott a mindfulness élettani hatásairól. Habár ez valóban remekül hangzik, nem következik egyenesen belőle, hogy mindenkinek használ is a módszer. Egyesek például különösen zavaróan élik meg, ha fogékonyabbá válnak a környezeti behatásokra. Ugyanakkor vannak, akik fizikai felépülésüket teljes mértékben e terápiára bízzák, pedig a tudatos jelenlét nem helyettesíti, csak támogathatja a gyógyulást.

Hatásai

A mindfulness kiváló lehet a stressz oldásában, kezelésében. Ennek nyomán csökkentheti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, enyhítheti a krónikus fájdalmat, erősítheti az immunrendszert. A terápia segíthet rászoktatni minket, hogy elménk a negatív gondolatok helyett a jelen pozitív oldalára fókuszáljon, így a depresszió, szorongás elkerülésében is kiváló partner lehet.

– Mit lehet tudni a tudatos jelenlét gyökereiről, történetéről?

– A tudatos jelenlét vagy más néven éber tudatosság, éber figyelem valóban keleti gyökerekkel bír, hiszen a tudatosság alkalmazásában, gyakorlatában a meditáció technikáját hívják segítségül a használók. A hetvenes évek végén egy amerikai orvosprofesszor, aki buddhisták között élt évekig, krónikus betegek gyógyítása során kezdte alkalmazni a módszert a jelenre történő figyelem megtanításával. Ezzel a személy nyitottá, elfogadóbbá vált saját élete, testi működése, érzései felé, amely nagyban segítette akár a gyógyulás folyamatát is. Növeli a megküzdőképességet, csökkenti a szorongást, depressziót, javítja figyelmi működésünket. A kilencvenes évektől terjedt el igazán az alkalmazása. A kognitív terápiás elemekkel kibővült eljárásban emellett a depresszió kiújulásának megelőzését is szolgálja ma már.

– Hogy érdemes kezdeni? Hogyan, milyen szakembertől lehet eltanulni a módszert?

– A módszer trénerei olyan magyar és nemzetközi oktatóktól tanulták a technikát, akik nemcsak ismerői, használói, de a mindfulness hatékonyságának kutatói is egyben. 8-10 hét alatt lehet a módszer alapjait elsajátítani, majd rendszeres gyakorlással a mindennapok részévé, rutinjává tenni. Egyfajta tudati beállítódás érhető el általa, amely megváltoztatja a szemlélet- és gondolkodásmódot, segíti az alkalmazkodást, megküzdést, türelemre, elfogadásra tanít.

– Lehetnek negatív hatásai?

– A tudatos jelenlét elérésével figyelmünket a jelenre, az „itt és most”-ra irányítjuk, átéljük és megéljük az adott pillanat minden aspektusát, részleteit. Ez a fajta tudati állapot negatív hatással nincs ránk, hiszen egyfajta lassabb, szemlélődőbb hozzáállást takar, aminek segítségével elkerülhetjük a gyors, azonnali negatív ítélkezést.

– Kiknek különösen hasznos ez a módszer?

– Mindenkinek ajánlható, de különös tekintettel azoknak, akikre igen negatívan hat az egyébként is egyre jelentősebb méretű stressz. Akik sokat rágódnak a problémákon, szoronganak a feladataiktól, akiknél már megjelent a stressz folyományaként valamilyen testi betegség – keringési, gasztrointesztinális, daganatos betegségek, de ugyanígy azoknak is, akiknél lelki zavarok léptek fel ennek következtében – depresszió, szorongásos megbetegedések. Népszerűsége és hatékonysága miatt gyorsan terjed, az egészségügy mellett egyre többet alkalmazzák munkahelyi közegben, a sportban vagy néhány helyen az oktatásban is.

– Vannak itthon mindfulness csoportok?

– A módszer népszerűbbé válásával mind több városban érhető el csoportos formája. Az egészségügyi területeken történő alkalmazásának és eredményességének bizonyítéka, hogy ezek a csoportok először az Onkológiai Intézetben kezdtek működni, majd pedig 2014-től a Semmelweis Egyetemen képzés formájában vált elérhetővé szakemberek számára is. A csoportban történő tanulás támogató jelleggel bír, az élmények egymással történő megosztása erősíti ezt a tanulási folyamatot.

© 2018 Minden jog fenntartva! Pingvin Napfény Zrt.